expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

الأربعاء، 22 يناير 2014

على الموقف ركاب ...

يمكن عشان ديه كانت اول مرة؟ يمكن عشان ديه كانت حاجة غلط؟ 
المهم ان إيديا كانت بترجف بشكل غير طبيعي حتى اني حطتطها في جيوب الجاكتة عشان ما حدش ياخد باله. ماكنتش بحب احط ايدا في الجاكتة الحمرا بتاعت اختي. قصات الجاكتة ضيقة و جيوبها عياقة يعني ما تنفعش للاستعمال و لمن بحط ايديا الكبار فيها بتتنفخ و بيبان المنظر مش حلو و لا انيق.
المهم, بقيت كده واقفة زي الهبلة و انا ببص حوالي بكبرياء. هو انا بصراحة كنت باتصنع اني مش خايفة و لا مرعوبة و لا اني هعمل حاجة غلط بس انا ما بعرفش امثل عشان كده ما كنتش عارفة اعمل حركة عدم الاهتمام و طلعت معايا كبرياء.
بس بعد ما مرت حوالي نص ساعة طويلة انا كنت سبت حركة الكبرياء اللي هي أصلاً مش كبرياء و انتقلت بشكل غير ارادي بسبب التعب اولاً و بسبب الاحباط ثانياً لحركة المقت. اللي هي أيه؟ يعني لمن انت كده بتتوسع فتحات مناخيرك بقرف و تدلى اطراف شفايفك للاسفل لانك مش قادرة خلاص تمنعي نفسك من البكا....
الكلب اللي انا كنت بستناه ما جاش. وعدني يمرّ عليّا عند موقف الباص عشان نروح السيما حفلة 6. أول مرة بحياتي حروح سيما مع حد غير بنات عمتي. احنا في عليتنا اللي هي بابا و مراته و اختي الكبيرة و ثلاث بنات اصغر مني, في العيلة ديه ما فيش حد بيروح السيما غيري انا.
عمتي اللي ساكنة في اول الشارع و اللي بنفس الوقت بتكون مرات اخو مرات ابويا, عمتي ديه عندها خمس بنات هي كمان بس بناتها بقى كبروا و بقالها حوالي 6 سنين بتجوز فيهم. المخطوبة دلوقت هي نمرة اربعة و ديه بقى خطوبتها طوّلت اكتر من الكل مع انها يعني اتخطبت عن قصة حب. طبعاً عمتي ما تعرفش التفصيلة ديه او تعرف و بتستهبل. بس سناء, اللي هي بنت عمتي المخطوبة بتفضل تتخانق هي و البتاع ده اللي اسمه عبد المطلب. كل خروجة بخناقة, انا زهقت. اصل انا العسكري اللي بيبعتوه مع المخطوبين عشان ما يحصلش حاجة غلط. اصلي ببان حقيرة جداً و مكتئبة عشان كده بيثقوا فيا اكتر. و يمكن عشان اختي حلوة جداً فعمتي تخاف انها تلقط العريس من واحد من بناتها. بتسألي ليه اخت سناء نمرة خمسة ما بتخرجش مع المخطوبين؟ عشان انتي باين عليكي ما عندكيش خوات بنات و لو كان عندك كنت هتعرفي ان مش كويس يكون الشخص اللي حامل مفاتيح اسرارك في نفس البيت مع الشخص اللي حامل قرار قطم رقبتك. 
المهم, انا كنت شوية و هعيط و انا واقفة زي الهبلة لوحدي. انا ما كنتش هاردّ على الجزمة ده اللي اسمه ياسر لمن اتصل بيّا في البيت. هو قال انه بيعرفني و شافني و كده و انا كنت كل شوية عاوزة اقفل السماعة في وشه بس مش عارفة اللي خلاني واقفة اسمعه . حتى لمن دخلت عليا مرات ابويا ما تكلمتش و لا طلع مني حرف و هي باينها ما شكتش في الموضوع.
ما انا قلتلك انا يبان عليا كده اني جدّ و رزينة بس انا لا جدّ و لا حاجة. 
المهم خلصت المكالمة و هو عازمني على السيما و انا ما كنتش و ربنا هاخرج بس اخر دقيقة كده قمت لبست و لمن مرات ابويا سألتني حتروحي فين ؟ انا ماعرفتش هي ليه استنتجت اني هاخرج و انها بتتكلم بالسهولة ديه كأن ديه مش حاجة غلط او مريبة. المهم قلتلها هروح مع سناء و خطيبها السيما و هي ما ردتش. هي كانت زي بابا و زيي كده وش جامد ناشف مش زي اختي مها و ماما.
المهم انا دلوقت بحسّ اني هاعيط مع اني مش عارفة ليه؟ ده انا حتى ما عرفوش و بصراحة صوته ما كانش عجبني كان اخنف و بيمط في الكلمات كده.
 بس انا هاعيط 
انا فعلا بدأت اعيط 
هاقوم ارجع البيت و لو رجع و اتصل هاشتمه الكلب الجزمة و هقولوا تاني مرة انا مش هستناه اكتر من ربع ساعة
هو فاكر نفسه مين؟

هناك 3 تعليقات:

  1. ما انا كرمال هيك تركت قصة النثر....
    :))
    القصة بليرة و بيت الشعر بخمسين قرش
    و للا ما عاد لليرة قيمة ؟
    يمكن اتوقف عن التدوين اليومي بسبب حقارة العمل و الدكاترة بس رح حاول اكتب قدر الامكان

    ردحذف
    الردود
    1. هلأ هيك صار الحكي !!!؟؟
      وقت صار عندك مين يتابعك , و أمّنت ِ ع مين عم يستنى كتاباتك ... صار بدك تمشي ؟؟
      طيب , بالتوفيق ...
      ----------
      لأ الليرة لسه إلها زهوتها .... و لسه بترجع قوية :)

      حذف