expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

الأحد، 19 يناير 2014

مذكرات زوجة متنيلة على عينها

بعد قرائتي لمقال بعنوان مذكرات زوجة في المدونة الجميلة: حوليات موناليزا و الذي اتمنى ان تمروا عليها, ملأني الكثير من الغيرة و الشعور بالغيض لكن أحد الردود من : مها البنا جعلني أفيق و أردد شر البلية ما يضحك 
هنا رابط المقال:
http://365-posts-110.blogspot.ca/2013/08/blog-post_31.html

و هنا ردّي الذي نشرته موناليزا مشكورة: 

مها البنا تعليقك جارح يا اختي
متخليكي محضر خير
اسمعي يا حلوة
ما زلت اتذكر كل مرة اتصل بك فتقول لي بحنان : عاوزة ايه خلصي, عندي شغل
ما زلت اتذكر قلقي من الارتباط بك و كيف قلت لي بلطف: انت فاكرة نفسك مين؟ ده انا حافضحك..
ما زلت اذكر طلب اهلي بعمل احتفال صغير و كيف وقفت في نص الصالة و قلت : انتو فاكريني ايه؟ انا ما فيش وراي غيركم؟
بصراحة مش عاوزة اتذكر رؤية امك لي و بوزها الموروب و لا تلفونات اختك و سؤالها عن عيلة امي و التقليب في سير نساء العيلة كلها
خصوصاً خصوصاً زيارة مامتك الميمونة في أسبوع البصل ...ديه بقى مش عاوزة افتكرها الا عشان انسى عزاب الآخرة
ما زلت اذكر كل مرة بتزعل فيها او اتفلق انا فيها و إزاي تتقمص و تقعد مكانك او تبعد لو صدف مريت جنبك ...
إزاي اقعد اتحايل عليك و أحاول اصالحك و اقولك خلاص الحياة لازم تستمر و انا هانتبه المرة الجاية ....طبعا عشان حضرتك و في كل مرة بتهدد بالطلاق يا عيني مش عشان حاجة تانية لو انت يعني فاكر نفسك طرزان
انا بصراحة مش فاكرة اني قلتلك يوم : ماذا لو طلبت منك الانفصال؟ لانني اصلا عارفة انها مش فارقة معاك و حتى لو فرقت فانت مش هتعمل حاجة تخليها تبان بالعكس ده انت ممكن بلطف و ابوة تحضرلي الشنطة و تحطها في العربية كمان
بالنسبة لفترات جناني و غضبي فأنت و الحمدلله اثبتت فيها كفاءة ملهاش مثيل
أظن واضح
عمرك يا حبيبي ما خليتني اغير عليك ابدا
صدقني حتى كلامك عن الستات اللي بتهجم عليك يا حبة عيني و لا كان يحرك فيا حاجة صدقني
عشان انا واثقة...... من ايه ؟ ما لكش دعوة المهم اني واثقة و خلاص
بالنسبة للغيرة عليا
يللا حتروح من ربنا فين؟
بالنسبة للموت و تصريحك انك حتحاول تحسن اختيارك المرة الجاية لو ربنا شاء و قدّر فأنا و ربنا مش زعلانة ..انا بجد اتمنى يكون في حياة بعد الموت عشان اقف على حافة السماء السابعة و شوف بنت الكلب ديه اللي انت ممرمط حياتي بحقيقة وجودها ....

هي الحكاية و كل ما فيها ان في صورة لواحدة ختيارة مع واحد ختيار على سرير ما يبدو انه الموت...و في ناس استنتجوا انها بتغازله و بتقوله كل ذكرياتهم الجميلة 
بصراحة انا ما كنتش عاوزة اقفش حد بس الصورة ديه اكييييييييد لان في مبلغ تأمين حلو في الموضوع
انا بتكلم من تجربة و ربنا

هناك 3 تعليقات:

  1. وحدة بتحببني بالجواز , و التاني بتكرهني فيه .... أشق حالي نصين طيب ؟!

    ردحذف
    الردود
    1. لا يا طارق هناك حل اسهل من هذا الدموي التي تقول عنه
      اتزوج و طلق....
      هههههههه
      او عكنن عليها لحتى تخلعك
      هههه و اخلع انت
      :))

      حذف
    2. طيب طلق الأول و لا أتجوز بالأول؟

      حذف